Ahad, 19 Oktober 2014

TIPS MERAWAT RESDUNG

assalamualaikum w.b.t

terima kasih readers kerana singgah di blog saya..

semoga anda semua dirahmati ALLAH sentiasa...

ssat nie saya sangat berminat dengan tajuk resdung ini..

kerana saya dan 2 orang anak saya penghidap resdung...

apakah maksud resdung??


Resdung  ialah sejenis penyakit hidung disebabkan RADANG pada membran dan sinus pula adalah rongga dalam tulang muka yang diselaputi mukosa atau membran dan apabila bahagian terbabit dijangkiti virus, bakteria atau kulat itu boleh menyebabkan berlaku radang.



Antara tanda - tanda resdung ialah:



* Hidung tersumbat dan berbau busuk


* Gatal-gatal di kawasan muka, telinga, mata dan hidung


* Hidung kerap berair walaupun tidak selsema


* Kerap bersin terutama di waktu pagi (sy ada)


* Rasa berat muka atau sakit terutama di kawasan antara mata (ade jugak ms jd gini)


* Sakit tekak sacara berpanjangan serta berulang


* Mengalami demam atau rasa tidak sedap badan secara berpanjangan


* Kerap sakit kepala atau migrain (confirm)


Tanda-tanda resdung diatas muncul secara berulang terutama di waktu pagi, cuaca sejuk, tempat berhabuk, selepas mengambil makanan laut, belacan, budu, cencalok dan sebagainya. Sekiranya anda mempunyai tanda-tanda tersebut, kebarangkalian anda mempunyai penyakit resdung dan jika dibiar belarutan, masalah resdung boleh menyebabkan kecacatan. Sehingga memerlukan rawatan pembedahan yang mana kosnya lebih tinggi.
thnx to zairul


okay...seterusnya cara merawat resdung dengan bahan - bahan yang ada didapur rumah anda...

cara pertama  :-

*  beberapa hirisan bawang
*  beberapa helai daun sirih
*  secubit biji sawi
- didihkan di dalam air bahan - bahan di atas... kemudian wapkan dimuka..
lakukan sekerap mungkin untuk kesan yang lebih baik


cara kedua  :-

*  kisarkan sedikit jintan manis
- bungkus dalam kain perca...hidu setiap  malam sebelum tidur

terima kasih hairul untuk tips yang mudah ini...


selain dari cara diatas...

boleh juga menggunakan cara moden...





FUNGSI SETIAP PRODUK:-





semoga anda semua mendapat manfaat dari info yang disediakan ini..

anda memerlukan konsultasi,ingindapatkan produk dari saya ??

saya sedia membantu..

hubungi saya , MAR ~ 013-9194486


Tiada ulasan: