Ahad, 21 Disember 2014

CORET - CORET BERMANFAAT :)



assalamualaikum semua.....
lamanya saya tak update blog..

terlalu sibuk dengan peperiksaan bahasa arab dan tafsir jadi saya abaikan kedai kesayangan saya nih...TETAPI...

secara offline saya giat tau!!
sharing tentang keterujaan saya dengan SET SKINCARE SHAKLEE

dan beberapa org kawan tertarik dengan keterujaan saya dan...

insyaallah mereka juga telah oder set skincare shaklee enfuselle puryfying...


selepas ini juga insyaallah saya akan kembali berkongsi dengan anda semua keterujaan saya
dengan supplemen shaklee...

saya doakan anda semua sihat dan ceria di musim hujan ini..

jom hayati kekuasaan dan kebesaran allah taala dengan rahmat hujan ini...


Ada beberapa sunnah yang Nabi shalallahu ‘alaihi wasallam njurkan kita buat ketika hujan, antaranya ialah :



Pertama: Berdoa Ketika Hujan Turun

 Hal ini sebagaimana yang ditunjukkan oleh hadits Aisyah radhiyallahu ‘anha berikut:

Dari Aisyah bahwasanya Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam dahulu apabila melihat hujan baginda berdoa: “Allahuma shoyyaban naa fi’aa (Ya Allah, jadikanlah (hujan ini)  hujan yang bermanfaat)” [HR.Bukhari]




Kedua: Membiarkan Sebagian Anggota Badan Disirami/dibasahi Air Hujan

Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu berkata: “Kami pernah kehujanan ketika bersama Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam. Lalu baginda mengangkat bajunya hingga baginda dibasahi dengan air hujan. Maka kami bertanya: “Ya Rasulullah, mengapa engkau lakukan hal demikian? Baginda menjawab: “Kerana hujan itu baru mengenali Rabb-nya ta’ala.
[HR.Ahmad, jilid 3, hal.133 dan 267, al Bukhari dalam kitab al Adab al Mufrad, no.571, Muslim, no.898, Abu Dawud, no.5100, an Nasa’I di as Sunan al Kubra, no.1849]

Imam an Nawawi rahimahulla berkata ketika menjelaskan hadits ini: “Hadits tersebut mengandung dalil bagi pendapat para sahabat kami, bahawasanya dianjurkan ketika hujan turun untuk mengangkat( pakaian ) anggota badan –yang bukan aurat- agar terkena air hujan, dan mereka berdalil dengan hadits di atas.”
[Syarh Shahih Muslim, Jilid 3, Hal.464, Syarh Shahih al Adab al Mufrad, karya Syaikh Husain al ‘Awaisyah, Jilid 2, hal.214]

Syaikh Bin Baz rahimahullah pernah berkata: “Yang demikian menunjukkan akan dianjurkan bagi seseorang untuk membuka sebagian pakaiannya, seperti kedua lengannya atau kepalanya agar terguyur air hujan, sebagaimana yang pernah di lakukan oleh Nabi shalallahu ‘alaihi wasallam.

Maka itu disyariatkan bagi seorang muslim untuk melepas sorbannya –contohnya- dari kepalam atau ujung bajunya dari lengan atas atau lengan bawah agar terkena air hujan, atau juga (menyingkap) betisnya, dan anggota tubuh lain yang boleh untuk dibuka dihadapan manusia seperti kaki, betis, kepala, tangan, dan lain-lain.” [Majmu’ Fatawa Ibn Baz, jilid 13, hal.64]

source - zafarah

jadi kawan - kawan semua marilah kita sentiasa bersangka baik kepda Pencipta kita yang menurunkan hujan yang memberikan kita rahmat dan nikmat insyaallah semoga kita semua tergolong dalam golongan orang - orang yang sentiasa bersyukur


tak lupa juga kepada sesiapa yang ingin mendapatkan promosi Y.E.S SHAKLEE

sila hubungi saya di 013-919 44 86

cepat sebelum terlambat dapatkan hadiah terbaik dari saya .. :)

Tiada ulasan: