Isnin, 20 Oktober 2014

PERBEZAAN GMO & NON GMO?

assalamualaikum semua..

baca tajuk nampak macam hot topik tak? :)
okay..sebenarnya saya nak ceritakan pasal  ESP SHAKLEE...esp niekan hot item..produk terlaris di pasaran jadi mestilah ramai yang nak tahu lagikan...
ada yang tahu minum je tapi tak tahu pon pasal gmo non gmo nih..
apa perbezaannya,apa kebaikannya..betul tak...

okay..

MAKSUD GMO

GMO (Genetically Modified Organism) adalah tumbuhan atau haiwan yang telah dimodifikasi atau diubahsuai secara genetik menggunakan teknologi kejuruteraan genetik. Wah.. Kedengaran sangat hi-tech kan. Soya adalah makanan yang mempunyai banyak kebaikan namun begitu disebabkan wujudnya soya yang dimodifikasi secara genetik adakah soya masih memberikan kebaikan kepada kita? Jom kita tengok kebaikan dan keburukan soya antara soya GMO dan soya Non GMO.

Kenapa wujudnya soya GMO

Soya GMO terjadi kerana pengeluar/pengusaha ingin memenuhi permintaan pengguna terhadap produk soya. PeNgeluar/pengusaha soya ingin meningkatkan penghasilan soya pada kos yang minimum. Selain itu, soya GMO juga didapati dapat mengurangkan masalah sepanjang penanaman soya seperti masalah jangkitan penyakit. Selain itu soya GMO dihasilkan bagi menambah baik kandungan di dalam soya tersebut.
Kenapa soya GMO tidak selamat untuk dimakan?

Pengambilan soya GMO meningkatkan risiko untuk mendapat reaksi alahan. Di UK, alahan terhadap soya meningkat sebanyak 50% selepas soya GMO diperkenalkan di pasaran. Soya GMO memperlahankan proses penghadaman protein di dalam soya tersebut. Soya GMO menurunkan paras enzim penghadaman. Keadaan ini membawa kepada alahan terhadap pelbagai makanan. Selain itu soya GMO juga adalah toksin, Ini menyebabkan gangguan kepada fungsi hati. Soya GMO juga mengganggu sistem pembiakan lelaki dan wanita. Di samping itu, soya GMO menganggu pertumbuhan dan perkembangan bayi dalam kandungan. Oleh itu, ibu mengandung perlu berhati-hati dalam mengambil produk soya sepanjang tempoh kehamilan.

Shaklee sendiri mempunyai produk dari soya iaitu ENERGIZING SOY PROTEIN , TETAPI soya yang digunakan untuk menghasilkan ESP adalah soya Non GMO. Dalam proses penghasilan ESP, soya yang digunakan dicuci menggunakan air bagi mengekalkan kandungan di dalam soya. Sesetengah pengeluar produk soya menggunakan alkohol dalam pemprosesan soya. Pemprosesan menggunakan alkohol boleh menghilangkan isoflavones yang terdapat di dalam soya.ESP  diproses pada kadar suhu yang rendah. Shaklee menggunakan proses persijilan tersendiri yang dikenali Identity Preserved Program (IPP) untuk memastikan kacang soya yang digunakan adalah bebas daripada pendedahan perubahan genetik, daripada benih sehingga kepada pengeluarannya.




Saya: Tok, asyik minum soya je. Tak bahaya ke? Orang cakap boleh kena kanser.

Tok: Bahaya apanya ira. Tok ni dah dekat 80 tahun. Takde pon kanser-kanser ni. Minum soya dari dulu tak pernah berhenti sebab tok suka snagat dengan soya
Saya: Tok, orang cakap minum soya boleh jadi mandul
Tok: Mandul apanya? Tok dapat 11 orang anak.
Saya: Tok, ESP Shaklee ni tok minum sedap ke?
Tok: Tiap bulan tok nak boleh dak ira?
Saya: Bolehhhh:)

Perbualan kak ira ( my master dengan tok )





Baca lagi tentang ESP disini :)
TeNTANG protein ESP lagI... ;)
artikel asal perbezaan GMO & NON GMO

jika anda perlu memerlukan ESP ini saya ade sharekan sekali mdengan kombinenye boleh rujuk pada artikel yang sudah saya sediakan link..

ingin mencuba  boleh hubungi saya :-

MAR ~ 013-9194486

4 ulasan:

Azu Naurah berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Azu Naurah berkata...

Bila dah faham tentang isu GMO dan bukan GMO, pasti kita tahu pilihan protein yang terbaik...tentunya ESP

alias mardhiah berkata...

betul betul betul kak azu...saya juga memilih esp kerana keyakinan saya pada proses dan bahan yang ada dalam esp juga kepercayaan pada brand shaklee sendiri...terima kasih kerana tinggalkan jejak ye kak azu...:)

cahaya berkata...

as salam ceria dari cahayacinta.com

amboi suka anak2 dalam gambar itu..

p/s: suka minun jenis soya ini tak kisah jenis apa pasti halal macam jenama shakele semuanya status halal dna yakini